Friday 8 April 2011

Liniefagsdokument MKD/ Multimedie

Idag d.8.april skal vi have undervisning om multimedie produktion, samt lave et spil til en målgrupe af eget valg.

Vi skal bruge multi medie programmet Matchware Mediator, som man nemt kan lave forskellige former for animerede spil, instruktioner og hjemmesider med, uden at have større forudsætninger eller erfaringer med multimedie produktion før.

Der jeg ikke er med til at designe og producere spillet med grupperne idag, har jeg downloadet Matchware Mediator programmet på min egen PC, som prøveversion, hvor jeg selv vil eksperimentere og forsøge at lave et lille spil, som jeg vil rode med lidt i weekenden, når drengene sover.

Dertil skal siges, at jeg klart er overbevist om, at netop dette element i mit mediefag, ikke vil fylde min interesse, ligeså meget som fx.videoproduktion, fotografiet eller internettet.

Min personlige holdning til multimediet i sin store helhed, er at den overvældet med muligheder og tilgange til at udfolde sin digitale kreativitet og nogenlunde frie fantasi, som også har en ramme om, uendelige mange værktøjer og finesser, som man kan benytte sig af, til at skabe og udvikle noget, som er udenfor en selv.

Et selvproduceret spil i dette tilfælde, ville afprøve ens fantasi, og udvikle ens tekniske færdigheder i den grad, ved at eksperimentere med forskellige ideer og gå på opdagelse i sin egen verden af spil konfiguration og opsætning.
Helt ned til den lave aldersklasse, vil et program som Mediator, give børnene mulighed for at forstå, at de er i stand til at skabe og modellere en verden, som ikke er virkelighed, men som de kan styre og kontrollere, med egne evner og færdigheder i produktionens proces.

Glæden ved at opnå resultatet, af det færdige produkt, må i sig selv være ligeså givende, som den leg og læring, målruppen ville få igennem gennem planlægning og udførelses processen.

Det er ikke lige det som jeg ville vælge til et projekt. Men jeg kan godt se de gode muligheder i aktiviteten og dens læring, samt de indholdsrige digitale metoder, og hvorledes de er med til at udvikle børns kreativitet og mange sanser på, gennem elementet.

Hvis jeg skal tage mine kritiske briller på igen, og stille elementet multimedie produktion, ( som er et interaktivt fænomen) og ikke en traditionell form for kommunikation eller leg, op imod arbejdet og legen med fotografier, video og digital kommunikation, mener jeg helt klart udfoldensen af selvet og samspillet med andre aktører ved ren fysisk tilstedeværelse og nærvær, i disse aktiviteter er mere givende, selvindsigende , stimulerende og kreativt udviklende af børns sanser, relationer, samspil og opfattelse af at være del af noget og skabe noget samtidigt.



Mit fokus vil dog stadig være på dette emne, blot ud fra de pædagogiske og faglige aspekter, ved brugen af multimedie produktion og selvstyring, og tager selfølgelig et fagligt udgangspunkt i elementet, koncentreret på kvaliteterne ved, at arbejde med multi mediet som redskab. Overordnet ville det henvende sig til børn og unge, som gennem leg og læring kan bruge elementet, konstruktivt, kreativt og lærerigt.

Man kan hurtigt blive enige om at multimedie og spil, nu om dage er grundlæggende noget alle børn får kendskab til og i de fleste tilfælde bliver de vanvittig glade for og opslugt af det.

 Dette gør, at det må anskues at være hensigtsmæssigt og positivt, at kunne involvere og præsentere børrnene for mulighederne i, selv at være den skabende, producerende, udviklende og opfindsomme aktør i et spil, og ikke kun som en deltager der skal navigere en figur, gennem allerede opsatte og gennemførte digitale lege, spil og forhindringer.

Mere udviklende og udfordrende for intelliigensen og sanserne må være, selv at kunne afprøve fremstillingen af disse lege og produktionen af dem.

2 comments:

  1. Nu er du på den fælles blogliste på mkdlinks.blogspot.com. Dejligt at du får brugt den - der er virkelig indhold så det batter her.

    :-)

    ReplyDelete