Sunday 24 April 2011

Liniefagsdokument MKD/ Internet

D.10.april
Undervisningsgang om internet

Vi har denne gang haft fokus på internettet og dets alsidige muligheder, forholdet mellem rollen som pædagog og børn/brugeres adfærd på internettet og benyttelse af samme.

Dette emne har jeg en særlig interesse og tilbøjelighed for, idet jeg personligt, omfavner og byder de enorme ressourcer internettet tilbyder, velkommen i mit eget liv. Dog benytter jeg mig af udvalgte og specifikke hjemmesider, som jeg bruger i min hverdag, samt nogle få sociale netværk og mange forskellige kommunikation- og information sites, alt efter hvad jeg søger af viden eller gerne vil opnå.



Jeg samler meget af min viden gennem internettet og benytter det meget ofte, som et redskab til at kommunikere, sende og modtage beskeder, post eller administrere min økonomi og personlige gøremål.


Jeg har bruger aktivt internettet med min netbank, e-boks, NEM-ID, så alt administrativt som tidligere foregik ved at møde op i bank, posthuset, skat o.s.v.,foregår nu over internettet hjemme hos mig selv. Dette gør det meget nemmere og lettere tilgængeligt for mig, da jeg sparer tid, hvilket jeg ikke har meget af med 2 små tvillinger og min uddannelse.

Yderligere og ikke mindst i forhold til min uddannelse, er internettet et uundværeligt læringsredskab for mig, når jeg skal søge viden eller specifikke hjemmesider, for at undersøge, analysere eller fordybe mig i forståelsen af nogle emner, temaer eller begreber jeg har læst om. Med hensyn til netop denne benyttelse af internettet, forbeholder jeg mig dog at være kildekritisk og antager ikke at alle de fundne informationer, for at være de korrekte eller de sande. Tværtimod.


I forhold til den pædagogiske rolle, ved arbejdet med børn og unge, vil det at vejlede og støtte dem være en elementær del af arbejdet og relationen, ligeledes støtte deres udvikling af færdigheder og kompetencer med medier og internettet.

Dette indebærer at jeg selv, som pædagogstuderende må have et vist kendskab til børns brug medier, for så at kunne bruge internettet, som et pædagogisk redskab og ressource, i forhold til leg og læring.

Lige netop dette kræver dog, at man som studerende i dette linjefag, må reflektere og overveje i hvilken kontekst anvendelsen og brugen af internettet skal foregå, når dette fx.foregår på institutionerne og målgruppen er børn og unge.

Her er et link til en publikation fra Undervisningsministeriet, som jeg fandt meget interessant at læse og fandt utrolig meget inspiration igennem, udover Lotte Nybroes Digital Dannelse, som er en af vores obligatoriske litteratur bøger om forholdet mellem børn og medier.



Artiklerne omhandler børns brug af interaktive medier:

http://pub.uvm.dk/2002/uddannelse/24.html

Begreber, som vi i vores undervisningsgang gennemgik og fik materialer på, var bl.a.Webetik,( kommunikation og adfærd på nettet)sikkerhed og rettigheder, samt kildekritik og markedsføring.

Vi drøftede fordele og ulemper ved børns adgang til nettet, kom med vores egne meninger, holdninger og bud til hjemmesider og internettet generelt.

Vi fik til opgave, i små grupper, at researche og undersøge forskellige hjemmesider med indhold, som retter sig mod bestemte målgrupper, lige fra små børn til unge.

Min lille gruppe, som bestod af Kiyaras og mig selv, valgte at fokusere på teenagere, mellem 13-19 år og undersøgte mange forskellige sites, lige fra uddannelsessider til teenage datingsider, som vi herefter udvekslede meninger om og perspektiver på.

I dette specifikke emne vil mit fokus først og fremmest være på, at blive mere bevidst om og reflektere over, hvordan man skaber rammer og beskytter brugerne, på den mest hensigtsmæssige måde. Dette burde have en fin grænse imellem, det at beskytte brugerne fra visse negative aspekter af mediet, men uden at begrænse deres udvikling af den digitale dannelse, samt deres færdigheder og kompetencer indenfor mediet, som jo netop også, er pædagogens opgave at støtte op omkring.

Internettet indeholder mangfoldige metoder og muligheder, hvor igennem brugerne kan blive stimuleret og inspireret til yderligere læring, viden, erfaring og udvikling. Der må pædagogens opgave først og fremmest være, at opveje og undersøge, hvilke af disse metoder og muligheder, man vil benytte sig af, i forhold til den gruppe brugere man skal arbejde med i praksis. 



Der findes mange forskellige sociale netværk, fællesskaber og læringsrum, som det er væsentligt at have kendskab til, i arbejdet med dette element. Jeg ser det som en nødvendighed i dagens samfund, at forberede, involvere og introducere alle borgere, inklusiv os selv og vores børn for lige netop dette interaktive medie, da internettet er blevet en integreret del af samfundets eksistens og virke, ikke blot i Danmark, men også internationalt.

Det er et medie som bliver ved med at være i udvikling. Det forudsætter, at man selv skal følge "med" og være rustet til at give børn og unge den støtte de har behov for i denne udvikling, som hele samfundet er en del af.

Børn skaber gennem internettet, specielt i deres fritid, en relation til andre former for fællesskaber, oplevelser, erkendelser og sin identitet, på trods at dette foregår i virtuelle læringsrum, og ikke fysiske.

Når unge og børn i det moderne samfund idag, er så optaget af og bruger deres koncentration og tid på internettet, spil og digitale fællesskaber, må det også i et pædagogisk perspektiv antages, som udtryk for, at det har en væsentlig betydning for dem.

Det er derfor ligeledes væsentligt at undersøge og reflektere over, hvad der ligger til grund for dette, så vi både kan anerkende, samt få en forståelse af børns mediebrug.

Næste undervisning omhandler Animation.

No comments:

Post a Comment